EDUCATIE

Eén van de doelstellingen van de Stichting en in het verlengde daarvan de doelstelling van Geke, een direct gevolg van haar onderwijsverleden: het betrekken van zoveel mogelijk jongeren bij de voorstelling, hetzij in directe participatie, hetzij door een educatief vervolg.


2016 De cultuurschool VO Emmen bezoekt met 1100 leerlingen de voorstelling Onderweg naar later  en verwerkt, in het kader van een project over duurzaamheid "Morgen" , deze ervaring middels workshops m.m.v. professionals uit onze voorstelling.

2016 Esdalcollege-educatief traject

 

Enkele leerlingen kregen de opdracht voor een interview:

Interview lln. Esdalcollege met Geke Hoogstins nov. 2016

 

//walkyre.nl/wp-content/uploads/2016/11/IMG-20170118-WA0002.jpg
//walkyre.nl/wp-content/uploads/2016/11/2016-09-06-ZuidO.hoeker-Esdal-en-walkyre-slaan-handen-ineen-001.jpg

2011  Schoolproject Walkyre

Dit schoolproject werd in 2011 ontwikkeld in het kader va Cultuurlijk Aa en Hunze als onderdeel van het Kunstmenu voor de groepen 7 en 8. Door te kijken, luisteren, voelen en ruiken hebben de kinderen het verhaal van Walkyre gevolgd. Het lesmateriaal biedt de leerlingen op verschillende mogelijkheden de voorstelling te verwerken en is gebaseerd op de 8 intelligenties van Howard Gardner.

Het bestaat uit 3 onderdelen:

  1. De voorstelling Walkyre Echo's
  2. Twee kunstlessen van het ICO, door Liesbeth Takken (beeldend)
  3. Een leskist met lesmateriaal voor leerkrachten om zelf uit te voeren. Binnen het lesmateriaal krijgen verschillende disciplines hun weerslag: dans, erfgoed, beeldend en poëzie/literatuur.

Er is een prachtige DVD gemaakt die nu in het lespakket wordt aangeboden. Deze film wordt aangepast door Geke Hoogstins zodat deze ook voor de nieuwe voorstelling Terugkeer naar Gaia kan worden gebruikt, Deze nieuwe voorstelling heeft op een bijzondere wijze het verhaal van Walkyre geïntegreerd.

ad 2. De kunstlessen hebben symbolen en wonen als thema, waarbij gebruik wordt gemaakt van zelfgemaakte verf en klei.

ad 3. De lessen zijn opgedeeld in 3 thema’s: Landschap en Natuur, Offers en Rituelen, Vondsten. Ieder thema bestaat uit 2 lessen en een aantal lessuggesties. De leerkracht kan zelf keuzes maken.

Het materiaal werd ontwikkeld door Liesbeth takken, Sanne Kuiper en Akke Feenstra van het ICO Centrum voor Cultuur en adviseurs: Rudi Emmelkamp van K&C Drenthe en Geke Hoogstins, bedenker en initiator van Walkyre echo's. Meer informatie over het project kunt U aanvragen bij het ICO, Akke Feenstra a.feenstra@ico-kunstencentrum.nl

Diverse  basisscholen in Drenthe hebben het project uitgevoerd. De video geeft een impressie van het project op OBS Anloo (gemeente Aa en Hunze)

//walkyre.nl/wp-content/uploads/2016/11/2011-09-Schoolproject-rond-Walkyre.jpg